Eerste stagedag

21 maart 2018 - Mỹ Xuân, Vietnam

Gisteren was het dan tijd voor mijn eerste stagedag!
Ik werd om 07:15 opgehaald door een grote witte Chevrolet. Luc wordt elke dag door een chauffeur gehaald en gebracht en ik mag meerijden! Een uurtje later komen we aan bij Dobla. Het is een prachtig gebouw. Ik word verwelkomd door Eric, de zogenoemde president van Dobla Asia. Normaal woont hij in Hongkong, maar deze week is hij in Vietnam. Hij vertelt mij van alles over het bedrijf en de opdracht. Hij is zelf CEO geweest van Dobla, dus hij weet veel van het bedrijf!
De opdracht is erg interessant! Ik mag in kaart gaan brengen wie de eindgebruikers van de producten van Dobla zijn en hoe deze op de juiste manier benaderd kunnen worden. Ik krijg een rondleiding door het gebouw.

Op de marketingafdeling werken een aantal Vietnamese mannen die allemaal een Engelse naam hebben gekregen, omdat de Vietnamese naam te moeilijk is! Het zijn stuk voor stuk aardige jonge mannen die benadrukken dat als ik ergens niet uitkom, ik het vooral moet vragen! Bij de lunch krijg ik een paar Vietnamese loempia's (ja ja!) en een grote bak soep met rijstnoedels. Met stokjes. Ik kan aardig met stokjes overweg, maar blijkbaar niet goed genoeg. Een van mijn collega's haalt een vork voor me op. "It will take you the whole afternoon to finish it". Ik zal blijven oefenen!

Op de terugweg nodigt Luc me uit om te komen eten bij Madhouse, samen met zijn vriendin en vrienden en België. Gezellig! Ik besluit erheen te gaan met de scootertaxi. Via een app op de telefoon kan je een taxi bestellen, en zelf bepalen of je een auto of scooter wil. Een kleine tien minuten op het scootertje later komen we aan bij het restaurant. Ik moet 14.000 VND afrekenen. Dit is omgerekend ongeveer €0,60. Daar doen we het in Nederland niet voor! Een van de Vlaamse vrienden van Luc bewondert me omdat ik binnen een paar dagen al mijn leven durf te riskeren op een van die scooters. Ach! Komt wel goed! We eten buiten bij Madhouse, een erg leuk restaurant en wederom erg goedkoop! Het is een gezellige avond en ik klets veel met de vriendin van Luc. Zij is Vietnamese en geeft veel tips over wat ik in de buurt kan doen.

Luc vertelt nog een grappig verhaal over toen hij net in Vietnam was. Veel dames wreven hem ongevraagd over zijn buik. Het blijkt dat een bol buikje in Vietnam bewonderd wordt, omdat Buddha dat ook had! Ik ken in Nederland dan ook genoeg mensen die hier bewonderd zouden worden;-).

Het eten is gezellig! Ze hebben een 'Build Your Own Burger' menu. Je kiest precies wat je wilt op je burger! Een leuk concept. Later schuift de directeur van een Nederlandse school in Ho Chi Minh aan. Hij nodigt me uit om een keer te komen kijken. Om een uurtje of 22:00 bestel ik weer een taxi terug. Morgen wordt het weer vroeg! Thuis Facetime ik nog even met Ivo en dan is het tijd om te slapen!

1. Oma Baltzer:
    21 maart 2018
    Ik vind het zo knap hoe je dit allemaal oppakt en wat een leuke eerste werkdag! Ik begrijp nu ook een klein beetje meer van jouw opleiding, heel boeiend.
  2. G.Rosink:
    Nienke,
    Een leuk reisverslag ,ik kijk al weer uit naar het volgende.
    Groetjes , oma Rosink.
  3. Dick en Gre:
    21 maart 2018
    Ha Nienke, wat leuk om je op deze manier te kunnen volgen. Je bent er nog maar zo kort, maar al veel indrukken op kunnen doen. Soep eten met stokjes lijkt me erg moeilijk want ork ork soep eet je met een ........ Groet jes en lekker genieten. Dick en Gre.
  4. Opa en oma gundlach:
    We reizen met je mee😎
  5. Roos:
    21 maart 2018
    Ik vind het erg leuk dat ik je een beetje mag volgen tijdens je verblijf in Vietnam. Veel succes Roos